Engagera, engagera, engagera

Min viktigaste insikt under det första året som lärare var att som lärare är det viktigare att engagera eleverna i sitt lärande, än att ge bra förklaringar. Diskussioner de senaste dagarna har stärkt den uppfattningen – och även fått mig att fundera över lägen där det inte är så.

Jag tror att alla mattelärare, oavsett vilka åldrar man undervisar, träffar på elever som har förbluffande stora kunskapsluckor. Elever som inte bara saknar viktiga förkunskaper, utan som har svårt att förstå och använda även grundläggande begrepp och metoder.

Bakgrund: ett exempel

Ett exempel på hur elever kan sakna även enkla grundläggande begrepp och metoder är detta: Det är snart dags för ett delprov i matte 2 på gymnasiet, och eleverna är oroliga. Läraren ber eleverna skriva ner några rader om vad de tycker är knepigt inför provet, och det finns elever som skriver ”Jag förstår inte det här med koordinater och koordinatsystem”. (Anm: Formuleringen är påhittad, och eleven är inte min, men exemplet är verklighetsbaserat.)

För den som inte är insatt i koordinatsystem kommer här en kort förklaring.

Koordinatsystem: En kort avstickare

Ett vanligt sätt att illustrera tal är att sätta upp dem på en tallinje, typ så här:

tallinjeTallinjen används ganska ofta för att illustrera addition (”att gå framåt”) och subtraktion (”att gå bakåt”).

Ibland vill vi använda par av tal, och inte ett enda värde. Ett sätt att göra det är att använda två tallinjer, och sätta ut en punkt som motsvarar olika värden på de två tallinjerna. Man kallar då värdena för koordinater, och skriver dem inom parentes (åtskilda med kommatecken eller semikolon). Typ så här:

koordinatsystem med punkt

I bilden ovan heter de två tallinjerna (axlarna) x respektive y, och punkten berättar att x = 4 och y = 2. Man brukar för övrigt kalla ytan för ett talplan.

Vad är grejen?

Man kan tycka att det inte är jättesvårt att vare sig förstå eller förklara hur koordinater och koordinatsystem fungerar. Man kan också vara medveten om att koordinatsystem finns med i kursplanen för år 4–6 i grundskolan (medan denna elev alltså läste sin andra mattekurs på gymnasiet).

Och det är jättelätt att tänka ”hur svårt ska det vara att fatta?”.

Men då ställer man fel fråga.

Jag vill hävda att koordinater och koordinatsystem går att förstå för vem som helst som platsar i ordinarie skola. (Förklaringen ovan är inte perfekt, men om man exempelvis har några år på sig att använda med och befästa begreppen blir det en annan femma.)

Problemet är inte att eleven har svårt att fatta. Problemet är att eleven inte är engagerad i sitt lärande. Och det är där vi måste arbeta.

Vikten av att engagera fler elever

När jag som lärare fokuserar på att ge bra förklaringar – i allmänhet hålla tydliga och pedagogiska genomgångar – vänder jag mig till de elever som skolan redan fungerar bra för. Då spelar det, grovt räknat, ingen roll hur bra förklaringar jag gör: Jag kommer alltid att utelämna en viss grupp av elever från undervisningen.

Tydliga och pedagogiska förklaringar är bra, men bara om elever faktiskt är engagerade i dem. Och det är där den stora utmaningen ligger.

PS: Med allt detta sagt kan jag inte låta bli att fundera över hur det blir när jag ska undervisa i matte 3c senare i år. De som läser den kursen har i regel redan högt engagemang, och passar bra in i skolsystemet. Undervisningen lär då handla mycket mer om att hålla tydliga och pedagogiska genomgångar. Det lär märkas på bloggen när undervisningen börjar.

Publicerad av Itangalo

Jobbar med mattefrågor för skola. Har massa tankar om hur utbildning fungerar och borde fungera. Tidigare matte- och fysiklärare på gymnasiet. Bakgrund inom webbutveckling, vetenskapsjournalistik och fysikdidaktik.

En tanke på “Engagera, engagera, engagera

Lämna en kommentar